Skip to content

Uw auto of motorfiets verdient de beste zorg: TotalEnergies of ELF motor- en transmissieolie voldoen aan de goedkeuringen van de grootste fabrikanten.
TotalEnergies stelt ook al zijn expertise tot uw dienst voor aanvullende producten: Adblue®, koelvloeistof of reinigingsproducten.

Vragen over mijn voertuig

Op vlak van smering stelt een benzinemotor andere eisen dan een dieselmotor.
Smeermiddelen moeten dan ook voldoen aan bepaalde eisen, waarvan sommige door zowel dieselmotoren als benzinemotoren worden gesteld en andere dan weer specifiek zijn. Dit blijkt uit de API- en ACEA-specificaties. Deze specificaties geven aan of een smeermiddel geschikt is voor benzine- of dieselmotoren.
Zo zijn smeermiddelen voor 4-taktmotoren dikwijls geschikt voor benzine- en dieselmotoren. Een smeermiddel van het type API SJ/CF heeft bijvoorbeeld de benzinespecificatie SJ en de dieselspecificatie CF.
Dit betekent echter niet dat deze olie even goed presteert in een benzine- als in een dieselmotor. Daarom hebben wij speciale oliën ontwikkeld en geoptimaliseerd voor benzinemotoren of dieselmotoren.

De samenstelling van een olie is gebaseerd op een evenwicht tussen de additieven die zorgen voor o.a. het detergerende, dispergerende, antioxidatie-, anticorrosie- en antiroestvermogen van de olie. Elke extra toevoeging van een additief kan dit evenwicht enkel verstoren en het prestatievermogen van de olie doen afnemen.

Voor een optimale smering en koeling van de turbo moet de olie voldoen aan zeer strenge criteria. Het turbinewiel wordt immers zeer warm (tot 800°C) door het contact met de uitlaatgassen.Het smeermiddel moet permanent circuleren om schadelijke oververhitting te vermijden. Dit betekent dat de smeerolie sterk reinigend moet zijn, zoveel mogelijk oxidatie en afzetting moet tegengaan en vooral zeer hittebestendig moet zijn. Een olie gebaseerd op synthetische technologie is dan ook aanbevolen.

In de tuin weggieten? Dit is wettelijk verboden!
Gebruikte olie is biologisch moeilijk afbreekbaar, zodat ze bijzonder schadelijk is voor het milieu.Vandaag wordt meer dan 90% van de gebruikte motoroliën ingezameld en verwerkt, maar het kan nog beter.Gebruikte olie moet op de juiste plaats worden afgeleverd: voor meer informatie kunt u terecht bij de milieudienst van uw gemeente of het containerpark.

In ongeopende bussen en een vorstvrije ruimte, goed beschermd tegen licht en vocht en bij temperaturen onder 50°C behoudt olie al haar kwaliteiten en kunt u ze 3 jaar bewaren.Sluit u een geopende verpakkingen onmiddellijk na gebruik weer af zonder dat er stof, partikels, solventen, water… in terecht komt, dan kunt u de olie één jaar bewaren.

Ververst u de motorolie zelf, dan hebt u een 5-literbus nodig want een carter bevat gemiddeld 4,5 liter olie. Een 1-literbus is ideaal om olie bij te vullen tussen de verversingsbeurten in: ze is praktisch, gebruiksvriendelijk en minder duur.

Ja, op voorwaarde dat die voldoet aan de eisen van de constructeur kunt u bij het verversen olie met een andere viscositeit gebruiken. Daarnaast spelen ook de gebruiksomstandigheden van het voertuig, de omgeving en de weersomstandigheden een rol.

Het door de constructeur opgegeven interval wordt beïnvloed door:
- het gebruikte smeermiddel;
- het gebruik van het voertuig (weg, stad, snelweg);
- thermische en mechanische belasting.
Laat het oliepeil nooit onder het minimum zakken. Er is dan onvoldoende olie, waardoor die sneller gaat circuleren en slijten. Controleer het oliepeil bij voorkeur om de 1.000 km en voor elke lange rit.

NEEN! 
Roetfilters halen vervuilende deeltjes uit de uitlaatgassen. Additieven van smeermiddelen bevatten elementen zoals zwavel, sulfaatas en fosfor, die de werking van de filter kunnen verstoren.Smeermiddelen van de nieuwste generatie (type ACEA C1, C2, C3 of C4) zijn dan ook aanbevolen omdat hun geavanceerde additieven minder schadelijk zijn voor roetfilters.

Een multigrade-olie is een speciaal ontwikkelde olie waarbij de temperatuur de viscositeit minder beïnvloedt.
Zo is een multigrade-olie bij lage temperatuur dunner en bij hoge temperatuur dikker dan een monograde-olie. In de praktijk betekent dit het volgende:
- wanneer het voertuig stilstaat (gedurende enkele uren) loopt alle motorolie in de carter waardoor het bij het starten enige tijd (enkele microseconden) duurt vooraleer de olie weer alle motoronderdelen kan smeren. Aangezien multigrade-olie dunner is bij lage temperatuur, bereikt ze sneller de diverse motoronderdelen dan een monograde-olie, wat startslijtage helpt tegengaan.
- multigrade-oliën leveren ook een brandstofbesparing van 1,5 à 3% op vergeleken met monograde-oliën.
Multigrade-olie beschermt motoren beter bij lage en hoge temperatuur dan een monograde-olie omdat de viscositeit optimaal is over het hele temperatuurbereik.

Olie van goede kwaliteit biedt tal van voordelen:
- vlottere start bij lage temperaturen en minder slijtage (20 à 30% van de motorslijtage treedt op tussen het starten en het moment waarop de motor op bedrijfstemperatuur komt);
- langere levensduur van de motor;
- lager brandstofverbruik door minder wrijving van bewegende onderdelen en een hoger motorrendement.

Op de productetiketten staan tal van vermeldingen. Die geven een indicatie van het prestatievermorgen van het smeermiddel. Aan de hand van de ACEA-clasificatie en de constructeurshomologaties kunt u bepalen welk smeermiddel het meest geschikt is voor uw voertuig.

Als automobilist weet u ongetwijfeld dat smeermiddelen onmisbaar zijn voor een goede werking van de motor omdat ze: 
- warme delen van de motor en bewegende onderdelen koelen;
- motoronderdelen reinigen en beschermen;
- wrijving beperken en zo onderdelen makkelijker laten bewegen in alle weersomstandigheden;
- de binnenkant van motoren beschermen tegen corrosie.
Ook additieven zijn nuttig, met name reinigende en dispergerende additieven en additieven die beschermen tegen vocht en corrosie.

Om problemen te voorkomen, raden wij aan regelmatig het motoroliepeil te controleren. Tijdens het verbrandingsproces wordt er immers een beetje olie mee verbrand in de motor (een olieverbruik van 0,2 tot 0,5 liter op 1.000 km is normaal). U moet de olie moet wel regelmatig verversen - bijvullen alleen volstaat niet.
Indien u echter te vaak olie moet bijgevullen, kan dit wijzen op een probleem met diverse mogelijke oorzaken:
- ongeschikt smeermiddel: te dun, te vluchtig of aangetast;
- rijstijl;
- staat van de motor;
- klimaat.

Olie speelt een belangrijke rol in de dichting tussen verbrandingskamers en carter.
Het oliedrukverklikkerlampje geeft aan hoe goed deze dichting is. Abnormaal oliedrukverlies kan worden veroorzaakt door een verminderde viscositeit van de motorolie door verdunning met brandstof (injectorprobleem of te lichte belasting...) of gewoon doordat het smeersysteem te weinig olie bevat (door een olielek, overmatig olieverbruik of een defecte oliecirculatiepomp) of door versleten onderdelen.

Nee, want 4-taktmotoren van moto's werken anders dan die van auto's (hogere toerentallen en temperaturen).
Bovendien moet de motorolie ook de versnellingsbak en koppeling smeren zodat ze extreem drukbestendige additieven moet bevatten. Automotorolie bevat dan weer reinigende/dispergerende additieven met een hoog asgehalte. Bij moto's zouden die afzetting veroorzaken op de uitlaatkleppen en de zuigerkoppen, met mogelijk verbrande kleppen en geperforeerde zuigers tot gevolg.

Smeermiddelen zijn altijd geoptimaliseerd om te voldoen aan de internationale normen (API, ACEA). Smeermiddelen kunnen echter verschillende samenstellingen hebben. Twee evenwaardige oliën mogen worden gemengd maar de prestaties zijn dan niet langer gegarandeerd. Alle oliën op de markt (voor benzine- of dieselmotoren, minerale of synthetische) kunnen gemengd worden. Wanneer twee oliekwaliteiten worden gemengd, zal de hoogste kwaliteit onvermijdelijk afnemen.

Het antwoord op deze vraag hangt af van de gebruikte technologie. Sommige oliën zijn zowel geschikt voor motoren als voor transmissies maar nieuwe wagens vereisen toch specifieke producten.
Respecteer de voorschriften van de constructeur.

Valorlub vergoedt de kosten voor de inzameling en de verwerking van gebruikte olie op containerparken en bij bedrijven. Valorlub moet ook de door de wetgever vastgestelde doelstellingen behalen (maximale inzameling, prioriteit voor regeneratie en hergebruik,…). Valorlub heeft ook de opdracht om gebruikers te sensibiliseren om correct om te gaan met hun gebruikte olie.
Om dit te financieren, betalen de producenten en de invoerders van olie aan Valorlub jaarlijks een bijdrage. Deze bijdrage is afhankelijk van de hoeveelheden en type olie die zij op de Belgische markt brengen.

Er zijn verschillende verwerkingsmethodes voor afgewerkte olie:
- hergebruik als olie (zuiveren van afgewerkte olie tot herbruikbare olie);
- reraffinage: verwerken van afgewerkte olie tot een grondstof die als basisolie ingezet kan worden in een raffinaderij;
- gebruik als brandstof in hoogovens;
- …
Voor de ophaling van de gebruikte olie kunt u ons contacteren :

Indien U uw houten paletten wenst te laten ophalen, dan kan dit via onze transporteur die U gebruikelijk smeermiddelen levert.Indien er geen levering ingepland is, contacteer uw vertegenwoordiger of de besteldienst.Vermeldt het aantal paletten, en indien mogelijk, het type paletten.
Voor het verwijderen van paletten kunt u ons contacteren :

Total Belgium N.V. levert haar smeermiddelen aan diverse sectoren zoals industrie, landbouw, transport, garages,…. Elke dag wordt er door heel Belgie olie geleverd uit een assortiment van circa 1500 producten.Indien u nog geen klant bent vul dan uw gegevens in het webformulier in en onze commerciële vertegenwoordiger neemt op korte termijn contact met u op.

Indien u nog geen klant bent vul dan uw gegevens in het webformulier in en onze commerciële vertegenwoordiger neemt op korte termijn contact met u op.

Of ga dan direct op E Lub waar u met uw persoonlijke inlogcode en password direct uw producten kunt bestellen. Heeft u nog geen inlogcode? Neem dan contact op met uw vertegenwoordiger.

Total Belgium N.V. levert haar smeermiddelen aan diverse sectoren zoals industrie, landbouw, transport, garages,…. Elke dag wordt er door heel Belgie olie geleverd uit een assortiment van circa 1500 producten.
Indien u nog geen klant bent vul dan uw gegevens in het webformulier in en onze commerciële vertegenwoordiger neemt op korte termijn contact met u op.

Als u hierboven geen antwoord op uw vraag gevonden heeft, raadpleeg dan de andere onderwepen op onze siteof stel uw vraag via ons contactformulier .